سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۷/۲۰

حافظی:

دومین نشست از سلسله نشست های مجازی با محوریت شهر دوستدار کودک در قزوین برگزار شد

محمد اسماعیل حافظی، مدیر عامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین، گفت: به مناسبت روز جهانی کودک و هفته ملی کودک، دومین نشست تخصصی با موضوع «جایگاه حقوق کودکان در شهر دوستدار کودک» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین؛ حافظی گفت: این نشست به طور زنده و مجازی و با مشارکت حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قزوین، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی، دانشگاه جامع علمی و کاربردی مرکز شهرداری قزوین و سمپوزیوم بین المللی و نشریه تخصصی آرمان شهر کودکان جهت شرکت و آموزش کارکنان شهرداری قزوین برگزار شد. پیش تر از این نیز، محور نخست این دوره آموزشی مجازی با موضوع «اصول و مبانی شهر دوستدار کودک» ارائه شد و موضوعاتی همچون طراحی شهری دوستدار کودک، منطقه امن خانگی، کاربری های دوستدار کودک و مولفه های اصلی تشکیل دهنده ی شهر دوستدار کودک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
حافظی عنوان کرد: شهر دوستدار کودک، شهری است که کودکان را در کانون توجه قرار داده و تلاشی است به منظور مناسب سازی، مطلوب سازی و بسترسازی از منظر کالبدی، اجتماعی و فرهنگی شهر برای فعالیت کودکان، تا آنها نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی کنند. رویکرد شهر دوستدار کودک، رویکردی از مدیریت شهری در زمینه ی شهرهای زیست پذیر بوده و در راستای بهبود کیفیت زندگی کودکان در شهر تلاش می کند. توجه به حقوق کودکان، فقط بحث جوامع امروزى نیست، بلکه در دین مبین اسلام هم نسبت‏به حقوق کودک توجه شده است و به مباحثی از جمله احترام و تکریم کودک، پرهیز از خشونت و بدرفتارى با کودکان، رعایت عدالت و پرهیز از تبعیض اشاره شده است. در حال حاضر می توان  به کنوانسیون حقوق کودک  یا پیمان نامه حقوق کودک، مصوب 1989 به عنوان اصلی ترین سند در خصوص حقوق کودکان اشاره کرد.


 حافظی افزود: مطابق با مفاد این سند افراد زیر 18 سال کودک محسوب شده و از حقوق کودکان برخوردار می شوند.. مگر آن که قانون قابل اعمال در مورد کودک سن قانونی کمتری را تعیین کرده باشد. این کنوانسیون شامل ۵۴ ماده و سه پروتکل است. اهداف اساسى این کنوانسیون، ایجاد زندگى بهتر براى کودکان و تلاش در راه رشد هماهنگ و متعادل آنان در زمین ه‏هاى اساسى رشد جسمى، ذهنى، عاطفى، روانى و رشد اجتماعى است و براى دستیابى به این هدف، چهار محور اساسى رشد، بقا، حمایت و مشارکت را مورد توجه قرار داده است.


در پایان مدیرعامل سازمان خدمات طراحی بیان کرد: دومین نشست مجازی این دوره شهر دوستدار کودک که با مشارکت بیش از 100 نفر از مدیران و کارشناسان مرتبط شهری قزوین برگزار شد مورد توجه و استقبال قرار گرفت و با برگزاری دوره های تکمیلی نتایج موثری در حوزه ارتقاء دانش و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق شهر دوستدار کودک فراهم خواهد شد.

در همین راستا شهرداری قزوین در نظر دارد در نشست های آتی پیرامون دو موضوع «سلامت روان کودکان و نوجوانان در دوران پاندمی کرونا» و «مهارت افزایی و تعامل کودکان و نوجوانان» با حضور اساتید مطرح ملی و بین المللی طی دو گفتگوی زنده به صورت آنلاین به گفت‌وگو بپردازد.
پایان پیام

 

تصاویر مرتبط