پایان شاد و آموزنده هفته ملی کودک در قزوین؛ از دیوارنگارههای کودکانه تا آموزش میراث شهری و فرهنگ ترافیک
هفته ملی کودک ۱۴۰۴ در قزوین با شعار «کودکان؛ حال خوش زندگی» و اجرای دهها برنامه فرهنگی، آموزشی و تفریحی در مدارس، فرهنگسراها، پارکها و فضاهای شهری به پایان رسید. در این هفته، کودکان قزوینی در کنار خانوادهها، ضمن تجربه لحظاتی شاد و خلاقانه، با مفاهیم شهروندی، محیطزیست، ایمنی، سلامت و میراث فرهنگی شهری آشنا شدند.
به گزارش روابطعمومی معاونت شهرسازی و معماری و دبیرخانه شهر دوستدار کودک شهرداری قزوین؛ ویژهبرنامههای هفته ملی کودک در قزوین که از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه برگزار شد، با برپایی مجموعهای از فعالیتهای آموزشی و فرهنگی برای گروههای مختلف سنی به پایان رسید.
در روز پایانی این هفته با عنوان «کودکان و دنیای علوم و فناوریهای نوین»، برنامههایی از جمله وبینار تخصصی «کودکان و میراث فرهنگی شهری» با هدف آشنایی فعالان حوزه کودک با مفاهیم بازآفرینی و میراث شهری، و اجرای طرح آموزش فرهنگ ترافیک در مدارس برگزار شد.
همچنین در طول هفته، دیوارنگارههای کودکانه در سطح شهر با مشارکت کودکان و هنرمندان جوان اجرا شد تا جلوهای از شادی، رنگ و نگاه کودکانه به فضای شهری قزوین ببخشد.
بر اساس این گزارش، هفته ملی کودک در قزوین با مشارکت مناطق، سازمانها و فرهنگسراهای شهرداری قزوین برگزار شد و برنامههای متنوعی همچون جشنواره رنگارنگ بادبادکها در بوستان ملی باراجین، اجرای نمایشهای عروسکی و خیابانی، آموزشهای ایمنی و محیطزیستی، برگزاری جشنهای بزرگ در فرهنگسراها و پارکها، برپایی نمایشگاه کتاب کودک، بازدید از اماکن تاریخی، و دیدار کودکان با مدیران شهری را دربر گرفت.
در یکی از روزهای این هفته، کودکان دارای نیازهای ویژه نیز با حضور در جشنواره صبحانه سالم در پارک ملت، محفل حافظخوانی و مشاعره کودکانه در فرهنگسرای بانو و نمایش عروسکی در معابر شهری، لحظاتی شاد و آموزنده را تجربه کردند.
شهرداری قزوین با اجرای این برنامهها تلاش کرد تا ضمن ارتقای شاخصهای «شهر دوستدار کودک»، زمینه ارتباط مستقیمتر کودکان با محیط زندگیشان را فراهم سازد. مسئولان دبیرخانه شهر دوستدار کودک شهرداری قزوین اعلام کردند که نتایج و بازخوردهای برنامههای امسال برای طراحی رویدادهای آتی و تقویت رویکرد شهر دوستدار کودک در پروژههای شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
هفته ملی کودک در قزوین فرصتی برای بازآفرینی فضاهای شهری با نگاه کودکانه، گسترش نشاط اجتماعی و افزایش مشارکت خانوادهها در فرآیند آموزش و آگاهیبخشی به نسل آینده بود.